انتخاب زاویه مناسب و تاثیر آن بر انتقال مرکب در چاپ گراور
می دانیم چاپ گراور نقش بسیاری در بسته بندی قابل انعطاف دارد.چاپی غنی و توانمند که دوستداران بسیاری دارد. در این نوع چاپ اختصاص رزلوشن و زاویه مناسب جهت رنگها از نکات کلیدی و اساسی می باشد که ما را درحل مشکل پیچازی کمک می کند اما نکته ای که پنهان میماند تغییر میزان رنگ منتقل شده در چاپ با تغییر در زاویه و رزلوشن است. بنابراین انتخاب زاویه مناسب در چاپ گراور از اهمیت بالایی برخوردار است.
فهرست مطالب
اشکالات چاپی و روش برطرف کردن آن در چاپ روتوگراور
انتخاب زاویه مناسب و تاثیر آن بر انتقال مرکب در چاپ گراور
بررسیهای ما نشان داد که در یک رزلوشن یکسان بیشترین رنگ در زاویه ۴۵ درجه و کمترین در زاویه ۶۰ درجه منتقل می شود.در بررسیهای ما سعی شد تمامی شرایط چاپ به صورت یکسان باشند. از جمله نوع و برند مرکب،جنس چاپی ،فشار ، سرعت چاپ و …
در فرایند چاپ تصمیم گیری درباره کیفیت چاپ و محصول نهایی بر اساس انتقال رنگ صورت می گیرد. موردی که در چاپ گراور تا ۷۰ درصد به سیلندر مرتبط می شود و۳۰ به عوامل دیگر.
اولین و مهمترین بخش موثر در اندازه سلولها مقدار رزلوشن یا همان تعداد ردیف سلولها در یک سانتیمتر می باشد. توجه شود در حکاکی سیلندراز واحدتعداد خطوط در سانتیمتر استفاده می شود در صورتی که درچاپ فلکسو و در تولید کلیشه ما از واحد خط بر اینچ استفاده می کنیم.
انتخاب LPC مناسب از نکات کلیدی در مرحله بازتولید رنگ می باشد.اینکه ما بخواهیم با ترکیب رنگهای اصلی به رنگ دلخواه دست بیابیم و یا تنها نیازمند انتقال مناسب و مورد نیاز یک رنگ یا چسب و لاک باشیم از عوامل موثر در انتخاب LPC می باشند. طبیعی است که در زوایای یکسان هرچه کمتر بودن LPC این امکان را به ما می دهد که دهانه سلول بزرگتری داشته باشیم و عمق سلول هم افزایش خواهد داشت و امکان انتقال رنگ یا چسب افزایش خواهد یافت و تنها کافی است ارتباط و هماهنگی لازم بین اندازه های دهانه سلول و کانال را رعایت کنیم.
اما زمانیکه بخواهیم بازتولید رنگ های دلخواه را با استفاده از رنگهای اصلی داشته باشیم (CMY-K) مجبور به انتخاب تفکیک پذیری LPC و زاویه ای هستیم که علاوه بر بازتولید رنگ مناسب و دلخواه از بروز مشکل مویره یا پیچازی نیز جلوگیری کنیم.
همانطور که در طول حکاکی سیلندر سلولها یک بار در یک ردیف حکاکی می شوند زاویه سلولها نیز می توانند در همان ابتدا تعریف شوندو این کار با فشردن و یا کشیده کردن سلولها که منجر به تغییر در ارتفاع و دهانه سلولها می شود انجام گیرد.
زاویه سلولها زاویه ای است که بین خط فرضی که از مرکز دو سلول مجاور هم وخطی که مرکز سلولهای هم ردیف رابه هم وصل می کند به وجود می آید.
طبیعی است که در زوایای یکسان هرچه LPC کمتر باشد این امکان را به ما می دهد که دهانه سلول بزرگتری داشته باشیم و عمق سلول هم افزایش خواهد داشت و امکان انتقال رنگ یا چسب افزایش خواهد یافت و تنها کافی است ارتباط و هماهنگی لازم بین اندازه های دهانه سلول و کانال را رعایت کنیم.
همانطور که از روی شکل هم می توان متوجه شد عامل موثر در این زاویه فاصله افقی و عمودی سلولها از هم می باشد که با دو حرف H وV مشخص می شوند.
می دانیم نوک الماس حکاکی به صورت هرم می باشد لذا سلول ایجاد شده نیز به صورت هرم وارونه خواهد بود و این هرم وارونه اگر دارای اضلاع یکسان باشد به این معنا خواهد بود که اعداد H و V یکسان می باشند لذا زاویه سلولهای ما ۴۵ درجه شکل می گیرد لذا در زوایای کمتر از ۴۵ درجه سلولها فشرده تر COMPRESS و در زوایای بیشتر از ۴۵ درجه ما شاهد سلولهایی کشیده ELONGATED خواهیم بود.
در عمل زاویه سلولها بین ۳۰ درجه تا ۶۵ درجه قابل تعریف است و این محدوده ناشی از تست های متعدد کارشناسان و سازندگان دستگاههای حکاکی ومتخصصان علوم رنگ و بینایی شکل گرفته است در زمان اجرا نیز نیازمند هماهنگی سخت افزاری کامل بین بخشهای مختلف دستگاه حکاکی از جهت دوران سیلندر و تناوب الماس حکاکی به همراه حرکت عرضی مجموعه هد حکاکی می باشد تا مقادیر H و V تخصیص داده شده به هر رزلوشن و زاویه توسط نرم افزار دستگاه حکاکی به درستی اجرایی شود.
در ابتدا در دستگاههای حکاکی از زوایای ۳۰ ، ۴۵ و ۶۰ استفاده می شد که نیازمند در نظر گرفتن رزلوشن مناسب برای هر رنگ نیز بود اما امروزه دستگاههای حکاکی از کدهای ۰ تا ۴ استفاده می کنندکه هر کدام معرف زوایای مشخص هستند ودر ظاهر LPC اختصاص داده شده در این حالت نیز یکسان است.
پس استفاده از زوایای متفاوت اجتناب ناپذیر است و هرکدام منجر به ساختار متفاوت سلولی خواهد شد که در میزان انتقال رنگ و در نهایت چاپ نیز موثر است.
بخش تجربی و اجرایی
۱-به منظور شبیه سازی چاپ گراور ما از مقادیر استاندارد شده در تست FINGERPRINT و GRAYSCALE استفاده کردیم که شامل ۱۵ قسمت از ۵ تا ۱۰۰ درصد بود.
الماس استفاده شده ۱۲۰ درجه و با رزلوشن(LPC) 70 با زوایای ۳۰-۴۵ و۶۰ درجه،روی یک سیلندر که شرایط سختی و زبری با کمترین نوسان را داشته باشد تست اجرا شد.
مقادیر چگالی در هر بخش از زوایای متفاوت و درصد های مختلف اندازه گیری شد.
اعداد بدست آمده قطعا در شرایط متفاوت چاپ و حکاکی و اندازه گیری متفاوت خواهند بود لذا بایستی نسبت به ثبات و درنظر گرفتن مقادیر موثر صحیح دقت و توجه کافی داشت و از انجا که برای تمامی موارد ذکر شده مقدار عددی خواهیم داشت توجه به عملکرد دستگاه حکاکی در هر بخش و صحت عملکرد دستگاه اندازه گیری و ساخت رنگ و عملکرد صحیح دستگاه پروف اطمینان داشته باشیم.
با اندازه گیری انجام شده ما به مقادیری دست یافتیم که شامل دانسیته و مقدار انتقال مرکب بود.
همانطور که در شکل مشاهده می شودمقادیر در ۴۵ درجه بیشتر از دو زاویه دیگر و در ۶۰ درجه کمترین مقدار را داریم و در ۳۰ درجه میانگین دو مقدار.
در زاویه ۴۵ درجه دهانه سلول ما از جهت افقی و عمودی (عرض و ارتفاع سلول) یکسان است و ما به بالاترین عمق دست یافته ایم در ۳۰ درجه عرض سلول از ارتفاع بیشتر است و در ۶۰ درجه ارتفاع از عرض بیشتر می شود.تفاوت بین مقادیر اندازه گیری شده هم نشان می دهد که پهنای سلول اثر بیشتری در انتقال مرکب نسبت به ارتفاع سلول دارد.
البته باید توجه داشت که ماهیت سلول در ۳۰ و ۴۵ درجه با کانال همراه است که سلولها در ۶۰ درجه فاقد آن هستند و اصطلاحا گفته می شود که در ۶۰ درجه سلول ها با هم ارتباط ندارند اما در ۳۰ و ۴۵ درجه بایکدیگر در ارتباط هستند.
کمی هم نمودار را مقایسه و بررسی کنیم:
همه چیز درباره چاپ روتوگراور
در این مقاله اطلاعات متنوعی درباره ماشین آلات، طراحی، حکاکی، سیلندرسازی چاپ روتوگراور ارایه میشود.
بر روی تصویر کلیک کنید.
در منحنی انتقال مرکب (منحنی A) در زوایای مختلف وقتی به انحنای شکل گرفته منحنی دقت می کنیم متوجه تفاوتی در نقطه انتقال رنگ می شویم به این معنی که محل قرار گرفتن و شروع خمیدگی (زانو*)در زاویه ۳۰ درجه در نقطه ۷۰% ودر ۴۵ درجه در نقطه ۶۰%ودر ۶۰ درجه در نقطه ۸۰ % می باشد.
با بررسی ومقایسه دو منحنی، ارتباط بین زاویه سلول و دانسیته (چگالی)با رابطه بین زاویه سلول و مقدار رنگ منتقل شده ثابت و بدون تناقض است.
این به این معنا است که با بیشتر شدن مقدار رنگ منتقل شده دانسیته نیز بیشتر شده است با این حال با کاهش رشد انتقال رنگ مشاهده می شود چگالی مقدار کمی تغییر می کند؛ این مورد یک نکته اساسی و پایه ای است که افزایش ضخامت رنگ (تا ۱۰میکرون)ارتباطی به زاویه سلولها ندارد و دانسیته ثابت باقی میماند و در انتهایی منحنی B مشاهده می شود که ما در مقادیر بالا و زیاد مرکب تغییرات کمی را شاهد هستیم.
به طور کلی دانسیته در زاویه ۴۵ درجه بیشترین مقدار را دارد و به ما کمک بسیاری می کند و در ۳۰ و ۶۰ کمتر بوده وتقریبا یکسان است.
نکته بسیار مهم و کلیدی اینکه در تمامی نمودارها با هر زاویه ای شاهد افزایش از۴۰% فایل در چگالی رنگ هستیم این نکته در زمان ساخت منحنی gamma curve باید در نظر گرفته شود.
زانوهای (knees) شکل گرفته در منحنی مقادیر را بایستی به دقت بررسی و آنالیز کرد و به سادگی از کنار آن عبور نکرد. این زانوی شکل گرفته همواره در تمامی مراحل بررسی زاویه سلولها با هر رزلوشنی ما را دچار چالش خواهد نمود.
در صورتی که اختصاص زاویه دلخواه به رنگ(سلول) بدون بروز چنین زانوی بود ساخت منحنی gamma curve یا gradation کاری راحت و آسان می بود اماتاثیر این جهش و تغییر یکباره ما را در زمان ساخت منحنی به شدت درگیر کرده چراکه ما بایستی به یک نتیجه خطی از یک اجرای غیر خطی دست یابیم.
این نکته زمانی شدت می یابد که سه رنگ CMY با رزوایای متفاوت با یکدیگر ترکیب شوند و هدف ما grayscale یا fingerprint باشد.
بخش دیگر این بررسی شامل تغییر در رزلوشن( LPC )می بود که متوجه شدیم با افزایش رزلوشن و به دنبال آن افزایش تعداد سلولها در واحد سطح ؛با توجه به کاهش دهانه سلول و کمتر شدن عمق سلولها افزایشی در رنگ منتقل شده نخواهیم داشت و در صورت کم کردن رزلوشن جهت افزایش انتقال رنگ باید زاویه را نیز در نظر داشت تا بتوان مناسبترین رزلوشن را انتخاب کرد.
بیشترین تاثیر تغییر در رزلوشن در نواحی shadow خواهد بود و با افزایش رزلوشن شاهد کاهش انتقال رنگ خواهیم بود و در نواحی midtoneو highlightتاثیر به مراتب کمتر می باشد.
نتیجه گیری نهایی به همراه یک نکته کلیدی:
قطعا با تغییر درزاویه نوک الماس حکاکی نیز می توانیم به عمق بیشتری از سلول دست یابیم و یا با کم کردن رزلوشن دهانه بزرگتری از سلول در اختیار داشته باشیم اما در هر صورت در زاویه رنگ زرد ۴۵ درجه یا ۴۸ درجه بیشترین اثر را خواهیم دید.
دیدگاهتان را بنویسید