گری لول Gray Level چیست و چه کاربردی در پیش از چاپ دارد ؟
گری لول روشنایی یک پیکسل در تصویر را مشخص میکند. حداقل گری لول یک تصویر صفر است و حداکثر آن بستگی به عمق رنگی تصویر دارد. در تصاویر ۸ بیت که در کار چاپ استفاده میشوند این حداکثر عدد ۲۵۵ است.
فهرست مطالب
مدل رنگی ۸ بیتی چیست ؟
در دنیای دیجیتال از سیستم دودویی برای ذخیری رنگ یک پیکسل استفاده می شود. اگر در نرم افزارهای گرافیکی مثل فوتوشاپ و یا الستریتور توجه کرده باشید حتما دیده اید که آنها از مد رنگی ۸ بیتی استفاده میکنند. این ۸ بیت یا یک بایت یعنی اینکه برای ذخیره کردن رنگ هر پیکسل می توانیم به اندازه دو به توان هشت حالت که مساوی با ۲۵۶ حالت می شود استفاده کنیم . به عبارت دیگر هر پیکسل می تواند ۲۵۶ رنگ داشته باشد.
بنابراین یک تصویر سیاه و سفید که در دنیای گرافیک کامپیوتری به آن گری اسکیل می گوییم برای هر پیکسلش فقط می تواند ۲۵۶ رنگ مختلف داشته باشد.
حالا ما می توانیم این موضوع را کمی گسترده کینم . در مود رنگی ار جی بی که سه کانال رنگی داریم برای بدست آوردن تعداد رنگ ها فقط کافی است که ۲۵۶ رادر ۲۵۶ و مجددا در ۲۵۶ ضرب کنیم یا بعبارت دیگه ای ۲۵۶ به توان سه می شود تعداد رنگ های هر پیکسل در مدل رنگی ار جی بی که حدود ۱۶ میلیون رنگ خواهد شد. اگر به تنظیمات مانیتورتون توجه کنید می بینید که بر ۱۶ میلیون رنگ تنظیم شده است.
تاثیر Gray Level در پیش از چاپ
پله پله شدن نوانس های رنگی
شاید بپرسید که این ۲۵۶ رنگ چه ارزشی دارند و چرا از تعداد رنگ بیشتر یا کمتری استفاده نمی کنیم . اگر در یک تصویر یک رنگی به آرامی به رنگ دیگه ای تبدیل شود به آن اصطلاحا نوانس رنگی یا گرادیانت رنگی می گویند .
اگر تعداد رنگ های بین این دو نقطه از تعداد خاصی کمتر باشد چشم ما به آن حساسیت نشان می دهد و این رنگ های مختلف را از هم جدا می بیند و آن را پله پله می بیند . به این مشکل در چاپ Banding یا پله پله شدن می گویند. برای اینکه چشم ما نتواند این تبدیل شدن رنگ ها را تشخیص دهد تعداد رنگ های بین این دو نقطه حداقل باید ۲۵۶ رنگ باشد.
محاسبه مقدار گری لول Gray Level
البته تا زمانی که بر روی مانیتور تصویر را نگاه می کنیم مشکلی دیده نمی شود ولی اگر بخواهیم این تصویر را چاپ کنیم به محدویت هایی برخورد می کنیم . در لیتوگرافی برای تهیه زینک و یا کلیشه و یا سیلندر باید از دستگاه هایی مثل ایمیج ستر یا پلیت ستر و یا سی دی ای استفاده کنیم .در داخل این دستگاه ها قسمتی بنام لیزر وجود دارد که دارای رزولوشن خاصی است . منظورم از رزولوشن لیزر این است که این دستگاه در یک اینچ چند نقطه می تواند تولید کند.
وقتی تصاویر طراحی شده ما توسط نرم افزارهای ریپ به تصاویر مخصوصی تبدیل می شوند که قابل انتقال توسط لیزر باشند مسئله رزولوشن لیزر مهم میشود. چون ریپ استفاده شده تصاویر کانینیوستن ما را به تصاویر هافتن تبدیل میکنند و باید براساس یک ال پی ای خاصی تصاویر را به ترام تبدیل کنند.
در لیتوگرافی دیجیتال مبحثی بنام گری لول یا Gray Level وجود دارد. گریلول یعنی توانایی که دستگاه در تولید سطوح خاکستری دارد. به عبارت دیگر این دستگاه چند سطح از خاکستری را میتواند درست کند.
فرمول محاسبه گری لول به شکل زیر است .
بطور مثال با یک ایمیج ستر با رزولوشن ۲۴۰۰ دی پی ای اگر با ال پی ای ۱۵۰ خروجی بگیریم ، تعداد گری لول آن ۲۵۷ می شود. ولی اگر این دستگاه بخواهد با ۱۷۵ ال پی ای خروجی بگیرد ۱۸۸ سطح خاکستری خواهیم داشت . پس در این فایل اگر یک نوانس رنگی بزرگ داشته باشیم احتمال وقوع بندینگ وجود دارد.
بنابراین با بسیاری از دستگاه های لیتوگرافی موجود در ایران بهترین ال پی ای برای چاپ عدد ۱۵۰ می باشد.
امروزه در دنیا دستگاه هایی با رزولوشن های بالا مثل ۴۰۰۰ و ۵۰۰۰ دی پی ای وجود دارد که به راحتی میتوانند تعداد سطوح خاکستری بالایی ایجاد کنند و اجازه ندهند مشکل بندینگ در چاپ بوجود بیاید.
درباره حمیدرضا پیوندی
متخصص چاپ افست و فلکسو، طراحی، پیش از چاپ و چاپ
نوشتههای بیشتر از حمیدرضا پیوندی14 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
awli mamnon 👌
🙏🙏🙏
سلام استاد شما اموزش تفکیک رنگ فلکسو هم دارید؟
سلام
بله . هم به صورت ویدیویی و هم به صورت خصوصی
https://www.printmag.ir/product/flexo-file-preparation/
بسیار عالی و کاربردی👌
🙏🙏🙏🙏
شما دوره های اموزش فتوشتپ و ایلاستریتور هم دارید؟
نه متاسفانه
دوستان بهتری هستند که این کار رو انجام می دهند
ممنون از اموزش های مفیدتون جناب پیوندی
خواهش می کنم
بسیار ممنون 🙏👌👌
در خدمتتتون هستم
کاش مطالب کمی بیشتر بود
ممنون🙏
اگه سوالی دارید در خدمتتون هستم .
مطلب بیشتر از این خیلی تخصصی میشه