همه چیز درباره بسته بندی | نقش اساسی بستهبندی در موفقیت محصول
بازدیدها: ۷۲۱
بسته بندی اهمیت زیادی برای فروش محصولات دارد. در این مقاله تمام جزییات بستهبندی، انواع آن ، ابزارها و تیمهای درگیر با آن مورد بررسی قرار میگیرد.
فهرست مطالب
تاریخچه بسته بندی
اولین بستهبندیها از مواد طبیعی موجود در آن زمان استفاده میکردند: سبدهایی از نی، چرمهای باده، جعبههای چوبی، ظروف خاکرستاق، امفورههای سرامیکی، بشکههای چوبی، کیسههای بافته شده و غیره.
مواد پردازش شده برای ایجاد بستهبندی استفاده میشدند: ابتدا از ظروف شیشهای و برنزی استفاده میشد.
مطالعه بستهبندیهای قدیمی یک جنبه ضروری از باستانشناسی است. اولین استفاده از کاغذ برای بستهبندی برگهای پنبهای تصفیه شده بود که توسط چینیها برای بستهبندی انواع غذاها در اوایل قرن اول یا دوم قبل از میلاد استفاده میشد.
استفاده از مواد مانند کاغذ در اروپا زمانی بود که رومیها کاغذ نامرغوب و بازیافتی برای بستهبندی عطرها استفاده میکردند. زودترین ثبت شده از استفاده از کاغذ برای بستهبندی به سال ۱۰۳۵ باز میگردد، وقتی یک مسافر پارسی بازارهای قاهره، مصر عرب، را بازدید کرد، اشاره کرد که سبزیجات، ادویهجات و ابزارآلات بعد از فروخته شدن برای مشتریان در کاغذ بستهبندی میشدند.
بسته بندی محصول و اهمیت آن در هویت برند
بسته بندی لباس یک محصول است. بنابراین بستهبندی خوب میتواند یک هویت خوب به محصول ما بدهد. بستهبندی محصول به عنوان یک عنصر مهم در بازاریابی و جذب مشتری مطرح است.
بستهبندی خوب میتواند موارد زیر را ارائه دهد:
۱. هویت و تصویر برند:
بستهبندی میتواند یک تصویر منحصربهفرد و جذاب از محصول را ایجاد کند که به مشتریان کمک کند برند را بشناسند و به آن وفادار بمانند.
۲. حفاظت از محصول:
بستهبندی مناسب میتواند محصول را در برابر آسیبها، آلودگی و سایر عوامل محافظت کند.
۳. راحتی حمل و نقل:
طراحی بستهبندی آسان و قابل حمل میتواند تجربه خرید مشتری را بهبود بخشد.
۴. جذب توجه مشتری:
ظاهر جذاب و خلاقانه بستهبندی میتواند توجه مشتریان را به محصول جلب کند و آنها را به خرید ترغیب کند.
بنابراین سرمایهگذاری در طراحی بستهبندی مناسب میتواند مزیت رقابتی قابلتوجهی برای برند محصول شما ایجاد کند.
تحقیقات نشان داده است که مشتری در فروشگاه برای انتخاب یک محصول کمتر از ۷ ثانیه فکر میکند و یک محصول که برایش جذابتر است را انتخاب میکند و در دفعات بعدی خرید اگر از آن راضی باشد بدون توجه به بقیه آن خرید را تکرار میکند.
گرافیک خوب و مناسب بسته بندی محصول باعث فروش بیشتر محصول میشود، بنابراین اهمیت زیادی در فروش و بازاریابی محصول دارد.
دنیا بدون بسته بندی چطوری بود ؟ (ویدیو)
تا حالا به این موضوع فکر کرده اید اگر بسته بندی نبود چه اتفاقاتی در زندگی روزمره ما می افتاد؟
پس این ویدیو رو نگاه کنید
سطوح بسته بندی یا انواع بسته بندی (Packaging Type)
بسته بندی ها انواع متفاوتی دارند. بسته بندی ها نسبت به نوع وظیفه به سه تا چهار دسته بندی یا سطح تقسیم بندی میشوند.
بسته بندی اولیه (Primary Packaging)
این نوع بستهبندی مستقیماً با محصول در تماس است.
هدف اصلی بستهبندی اولیه حفاظت از محصول در برابر آلودگی، آسیبهای فیزیکی و شرایط محیطی است.
مثالی از بستهبندی اولیه برای یک محصول غذایی میتواند لفاف دور چیپس یا بستنی باشد.
بسته بندی ثانویه (Secondary Packaging)
بستهبندی ثانویه برای حمل و نقل و عرضه محصول در بازار استفاده میشود.
هدف اصلی بستهبندی ثانویه حفاظت از بستهبندی اولیه و سهولت در حمل و نقل است.
بستهبندی ثانویه معمولاً بعد از بستهبندی اولیه اضافه میشود و به عنوان لایه محافظ برای بستهبندی اصلی عمل میکند.
انتخاب نوع بستهبندی باید با توجه به ویژگیهای محصول، نیازهای مشتری و شرایط حمل و نقل صورت گیرد.
مثالهایی از بستهبندی ثانویه برای محصولات غذایی شامل کارتنها، جعبههای مقوایی یا بستههای چندتایی است.
این لایه بستهبندی برای حمل و نقل، عرضه در فروشگاهها و محافظت از بستهبندی اولیه طراحی میشود.
بسته بندی ثالثیه (Tertiary Packaging)
معمولاً بسته بندی های ثانویه در این بسته بندی سوم قرار میگیرند تا کار حمل و نقل محصول راحت تر شود. مثل کارتونهای مادر
در بعضی از محصولات از سه نوع بسته بندی استفاده میشود مثل بسته بندی چای که محصول اصلی در لفاف انعطافپذیر بسته بندی میشود و آن را در داخل یک جعبه قرار میدهند و جعبه ها بعداً برای حمل و نقل داخل جعبه مادر قرار می گیرند.
ولی در بعضی از محصولات فقط دو نوع از این نوع بسته بندیها استفاده میشود. مثلا در بسته بندی یک اسباب بازی ، محصول داخل یک جعبه قرار میگیرد و سپس چندین جعبه در یک کارتن مادر قرار میگیرند و برای جابجایی ممکن است از پالت استفاده شود.
این نوع بستهبندی برای حمل و نقل و توزیع محصول در مقیاس بزرگ استفاده میشود.
هدف اصلی بستهبندی ثالثیه محافظت از بستهبندی ثانویه و تسهیل فرآیند توزیع است.
مثالهایی از بستهبندی ثالثیه برای لباس شامل پالتها، کانتینرها و جعبههای بزرگ میباشد.
البته در بعضی از محصولات این سطح ممکن به چهارمین بسته بندی هم کشیده شود.
ورکشاپ تخصصی آموزش بسته بندی - قسمت اول (ویدیو )
مقوا ، کارتن و قالب دایکات
این ورکشاپ توسط دوست خوبم ، مهندس پوریا عزیزی برگزار شد.
ویدیویی بسیار پر محتوی که دیدنش رو به همه علاقمندان و متخصصان بسته بندی پیشنهاد میکنم.
ورکشاپ تخصصی آموزش بسته بندی - قسمت دوم (ویدیو )
برای دیدن قسمت دوم این ورکشاپ تخصصی بسته بندی بر روی دکمه زیر کلیک کنید.
همه چیز درباره قالب سازی و قالب برش
در این مقاله اطلاعات متنوعی درباره قالب سازی و قالب برش بسته بندی جمع آوری شده است.
بر روی تصویر کلیک کنید.
انواع بسته بندی از نظر نوع جنس
بسته بندی را از نظر نوع جنس میتوانیم به دو دسته بسته بندی های نرم یا قابل انعطاف و بسته بندی های سخت تقسیم بندی کنیم.
بستهبندی انعطافپذیر (Flexible Packaging)
بستهبندی انعطافپذیر یا Flexible Packaging یکی از انواع مهم بستهبندی محصولات است که به طور گستردهای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع بستهبندی دارای ویژگیهای منحصربهفرد و مزایای زیادی است.
ویژگیهای بستهبندی انعطافپذیر:
ساختار نرم و قابل انعطاف: این بستهبندی از جنس پلاستیک، فویل، کاغذ یا ترکیبی از این مواد ساخته میشود.
وزن سبک:در مقایسه با بستهبندیهای سفت و سخت، بستهبندی انعطافپذیر وزن کمتری دارد.
اشغال فضای کمتر: امکان آرایش و چیدمان بهتر محصول در قفسهها به دلیل فرم انعطافپذیر.
مزایای بستهبندی انعطافپذیر:
هزینههای حمل و نقل کمتر: به دلیل وزن سبک و فضای کمتر اشغالی.
امکان نمایش بهتر محصول: قابلیت چاپ و طراحی گرافیکی جذاب.
حفاظت بهتر محصول: مقاومت در برابر رطوبت، هوا و آسیبهای فیزیکی.
افزایش ماندگاری محصول: امکان حفظ تازگی و کیفیت محصول به مدت طولانیتر.
دوام بیشتر: مقاومت در برابر پارهشدن و آسیبهای مکانیکی.
این بستهبندی در محصولات مختلف مانند مواد غذایی، محصولات بهداشتی و پوشاک کاربرد دارد. پیشرفت تکنولوژی در این زمینه موجب گسترش روزافزون کاربرد بستهبندی انعطافپذیر شده است.
همه چیز درباره چاپ فلکسو
در این مقاله اطلاعات متنوعی درباره ماشین آلات، طراحی، چسب کلیشه، مرکب و کلیشه چاپ فلکسو ارایه میشود.
بر روی تصویر کلیک کنید.
بسته بندی سخت یا هارد باکس (Rigid Packaging)
در مقابل بستهبندی انعطافپذیر، بسته بندی سفت و یا سخت (Rigid Packaging) قرار میگیرد.
ویژگیهای بستهبندی سفت و سخت:
ساختار محکم و غیرانعطافپذیر: این بستهبندیها از مواد سختی مثل شیشه، فلز، سرامیک یا پلاستیکهای سخت ساخته میشوند.
– بهدلیل استفاده از این مواد، فاقد قابلیت انعطاف و شکلپذیری هستند.
وزن بالاتر: بهدلیل استفاده از مواد محکم و سنگین، این نوع بستهبندیها وزن بیشتری دارند.
اشغال فضای بیشتر: شکل و ظاهر ثابت این بستهبندیها فضای بیشتری را اشغال میکند.
مزایای بستهبندی سفت و سخت:
محافظت بیشتر: این بستهبندیها قادر به محافظت بهتر محصول در برابر آسیبهای فیزیکی، شیمیایی و محیطی هستند.
جذابیت ظاهری: طراحی و ارائه تصویر باشکوهتر و جذابتر محصول امکانپذیر است.
قابلیت بازیافت: بسیاری از مواد استفادهشده در این نوع بستهبندی قابل بازیافت هستند.
امکان استفاده مجدد: برخی از بستهبندیهای سخت مانند ظروف شیشهای قابلیت استفاده مجدد را دارند.
مثالهای رایج بستهبندی سفت و سخت شامل بطریهای شیشهای، قوطیهای فلزی، ظروف پلاستیکی سخت، ظروف سرامیکی و جعبههای مقوایی و کارتنها است.
این نوع بستهبندی بهطور گسترده در صنایع مختلف از جمله مواد غذایی، آرایشیبهداشتی و فرآوردههای شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد.
همه چیز درباره چاپ روتوگراور
در این مقاله اطلاعات متنوعی درباره ماشین آلات، طراحی، حکاکی، سیلندرسازی چاپ روتوگراور ارایه میشود.
بر روی تصویر کلیک کنید.
Packaging engineering
مهندسی محصول در بسته بندی
یکی از کسانی که طراحی و ساخت یک محصول چاپی نقش به سزایی دارد و طراحی بسته بندی با اون شروع میشود، مهندس بسته بندی است. این شخص معمولا در واحد فروش یا طراحی قرار دارد و وظایف مهمی را بر عهده دارد.
نقش نفر یا تیم مهندسی محصول در طراحی ساختار و محاسبات مقوا و قیمت و درست بودن ساختار بستهبندی بسیار حیاتی است. مهندس محصول یا مهندس بسته بندی که به انگلیسی به عنوان “Product Engineer” یا “Packaging Engineer“شناخته میشود، وظایف مختلفی را بر عهده دارد که در ادامه توضیح داده میشود:
نقشها و وظایف مهندس محصول در بستهبندی
طراحی ساختار بستهبندی:
- انتخاب مواد مناسب: مهندس محصول مواد مناسب برای بستهبندی را با توجه به نوع محصول و نیازهای حفاظتی انتخاب میکند.
- طراحی ساختار مکانیکی: طراحی شکل و ساختار بستهبندی به گونهای که از محصول به بهترین نحو حفاظت کند و همچنین مناسب برای حمل و نقل باشد.
- شبیهسازی و آزمونها: استفاده از نرمافزارهای شبیهسازی برای بررسی مقاومت و کارایی بستهبندی در شرایط مختلف.
محاسبات فنی و اقتصادی:
- محاسبه میزان مصرف مواد: تعیین مقدار مقوا و دیگر مواد مورد نیاز برای تولید بستهبندی.
- بهینهسازی هزینهها: تلاش برای کاهش هزینهها از طریق بهینهسازی مصرف مواد و فرآیندهای تولید.
- ارزیابی قیمت تمام شده: محاسبه قیمت نهایی بستهبندی با توجه به هزینه مواد اولیه، تولید، حمل و نقل و دیگر عوامل.
کنترل کیفیت:
- بررسی و آزمونهای کیفی: انجام آزمونهای مختلف برای اطمینان از کیفیت و استحکام بستهبندی.
- رفع عیوب و بهبود فرآیندها: شناسایی و رفع مشکلات احتمالی در طراحی و تولید بستهبندی.
مطابقت با استانداردها و مقررات:
- رعایت استانداردهای صنعتی: اطمینان از اینکه بستهبندی طراحی شده با استانداردهای صنعتی و مقررات مربوطه مطابقت دارد.
- مسائل زیستمحیطی: طراحی بستهبندیهایی که از لحاظ زیستمحیطی پایدار باشند و قابل بازیافت باشند.
اهمیت مهندسی محصول در صنعت بستهبندی
مهندسی محصول نقشی کلیدی در بهبود کارایی و کاهش هزینههای تولید بستهبندی دارد. این مهندس با استفاده از دانش فنی خود، به بهینهسازی فرآیندها و انتخاب مواد مناسب میپردازد، که در نهایت منجر به افزایش کیفیت محصول نهایی و کاهش هزینههای تولید میشود.
نرمافزارهای مورد استفاده توسط مهندسین محصول
ArtiosCAD
یک نرمافزار قدرتمند برای طراحی ساختاری بستهبندی که توسط شرکت Esko توسعه یافته است.
اطلاعات بیشتر درباره آرتیوسکد
Esko CapePack
نرمافزاری برای بهینهسازی بستهبندی و پالتبندی.
AutoCAD
نرمافزاری عمومی برای طراحی و مهندسی که میتواند در طراحی بستهبندی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
در نهایت، مهندس محصول با تلفیق دانش مهندسی و هنر طراحی، نقش مهمی در تضمین کیفیت و کارایی بستهبندی ایفا میکند.
آموزش ویدیوی نرم افزار ArtiosCAD
آرتیوسکد یکی از بهترین نرم افزارهای دنیا برای طراحی ساختار بسته بندی است. از این نرم افزار در استودیوهای طراحی و قالبسازی ها استفاده میشود.
در آرتیوس کد تعداد بسیار زیادی جعبه و کارتن از قبل طراحی شده وجود دارد که با وارد کردن ابعاد میتوانید به قالب آن دسترسی داشته باشید.
برای دیدن جزییات بیشتری از برنامه ArtiosCAD بر روی تصویر کلیک کنید.
نکات کلیدی در طراحی بسته بندی Packaging Design
اضافه رنگ
اضافه رنگ یکی از اصلیترین مواردی است که باید در طراحی بسته بندی به آن توجه کرد. به اضافه رنگ در نرمافزار تخصصی Bleed گفته میشود.
اضافه رنگ در کارهای چاپی نباید کمتر از یک و نیم میلیمتر باشد و بیشتر شدن آن در صورت وجود فضای اضافی مشکلی برای کار ایجاد نمی کند.
چیدمان جعبه در فرم چاپی
در چیدمان جعبه ، اولین و مهمترین نکته رعایت راه مقوا یا کارتون است برای مطالعه در مورد راه مقوا یا کارتون به مطلب زیر مراجعه کنید.
در جعبه های مقوایی خطوط تای اصلی باید راه مقوا را قطع کنند و در کارهای کارتونی خطوط تا باید در مسیر فلوت کارتون قرار بگیرد تا جعبه استقامت بهتری داشته باشد.
تعداد تکرار جعبه در فرم چاپی بستگی به تیراژ کار و به نوعی ماشین چاپ موجود دارد.
فاصله تیغها
فاصله تیغه های برش بر روی تخته برش نباید کمتر از ۳ میلیمتر باشند. بیشتر شدن آن اشکالی ایجاد نمی کند.
لب پنجه کاغذ
لبه کار کاغذ را همیشه باید نسبت به ماشین دایکاتی که استفاده میکنید تنظیم کنید به طور مثال در ماشینهای برش بابست این اندازه لبه کار حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیمتر است.
دانلود کتاب بسته بندی چیست ؟
طراحی بسته بندی
در طراحی بسته بندی گروههای متفاوتی از طراحان درگیر هستند و هر کدام تخصص خاصی دارند که میتوانند در موفقیت یک بسته بندی تاثیرگذار باشند.
از این گروهها میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.
- بازاریابی و فروش
- طراحان بسته بندی (گرافیکی)
- مهندسان بسته بندی
بازاریابی و فروش
گروه بازاریابی و فروش در شرکتهای بزرگ وظیفه آماده سازی و نیاز سنجی یک محصول در بازار را به عهده دارند. این گروه هستند که باید با ارزیابی بازار یک طرح مناسب بازار برای یک بسته بندی را آماده و بعد از تایید مدیریت برای تولید اقدام کنند.
بنابراین یک بسته بندی مناسب مثل یک لباس زیبا میتواند بر تن یک محصول بنشیند و باعث بهتر دیده شدن و فروش آن محصول شود.
پس تولید یک بسته بندی از اینجا شروع میشود.
بسته بندی یک ابزار بازاریابی است که تیم بازاریابی و فروش از آن برای بهتر اجرا کردن کمپینهای فروش استفاده میکنند.
مهندس بسته بندی
گروه مهندسان بسته بندی افرادی هستند که با شناخت از بسته بندی و ماشینآلات شرایط تولید یک بسته بندی را بررسی و برای تولید آن برنامه ریزی میکنند.
هر بسته بندی با طراحی یک ساختار شروع میشود. از جعبههای مقوایی ساده گرفته تا کارتنها و لفافهای بسته بندی همگی دارای ساختار بسته بندی و نقشه ماشین بسته بندی یا پرکن هستند.
بنابراین بسته بندی را میتوانیم یک کار مهندسی بنامیم. البته در ادامه کار این کار توسط گرافیستها و متخصصان خلاق با تکنیکهای گرافیک همراه میشود و ظاهری زیبا نیز پیدا میکند.
طراح بسته بندی
طراحان بسته بندی وظیفه طراحی گرافیکی بسته بندی را به عهده دارند. معمولا این گروه زیر نظر گروه بازاریابی و فروش کار میکنند تا ایدهها و نیاز آنها را در بازار با ایدههای جذاب و خلاقانه تبدیل به بسته بندی کنند.
همه چیز درباره چاپ افست
در این مقاله اطلاعات متنوعی درباره ماشین آلات، طراحی، مرکب و زینک در چاپ افست ارایه میشود.
بر روی تصویر کلیک کنید.
طراحان بسته بندی به دو دسته تقسیم میشوند.
طراح بسته بندی و مهندس بسته بندی
طراح بستهبندی از نظر گرافیکی طرح را آماده میکند ولی مهندس بسته بندی از نظر ساختار و ماشین آلات، بستهبندی را زیر نظر دارد.
همکاری و همراهی این دو تیم میتواند یک تولید یک بسته بندی را به موفقیت برساند.
نرم افزارهای تخصصی در چاپ و بسته بندی
یکی از ابزارهای محیط در زمینه بسته بندی نوع برنامهها یا نرم افزارهایی است که در این کار استفاده می شود.
در بسته بندی امروز دنیا دو دسته نرم افزار وجود دارد .
نرم افزارهای عمومی گرافیکی
که اکثر شرکت های شاغل در زمینه طراحی بسته بندی از آنها استفاده میکنند. مثل فوتوشاپ و الستریتور و ایندیزاین .
این برنامه ها با هزینه مناسب و یا به صورت قفل شکسته در اختیار همه در سرتاسر دنیا وجود دارد.
نرم افزارهای تخصصی بسته بندی
که تعداد کمتری شرکت در دنیا به علت گران بودن این نرم افزارها امکان استفاده از این دسته را دارند. ولی این نرم افزارها باعث افزایش سرعت در تولید و کاهش هزینه های تولید و احتمال اشتباه می شوند.
این نرم افزارها برای طراحی بسته بندی و آماده سازی آن برای چاپ ساخته شده اند.
بهترین نرم افزارهای دنیا برای طراحی بسته بندی چیست ؟
در دنیای صنعتی برای طراحی بسته بندی از نرم افزارهای خاصی که برای طراحی بسته بندی هستند استفاده میشود.
برای طراحی ساختار از برنامه ArtiosCAD استفاده میشود.
برای طراحی بسته بندی در الستریتور از پلاگین Esko Studio استفاده میکنند.
بطور مثال در دنیا برای آماده سازی فایلها از نرم افزارهایی مثل ArtPro ، Packedge و یا Packz استفاده میکنند.
البته شما میتوانید با پلاگین Esko DeskPack الستریتور را تبدیل به نرم افزار تخصصی کنید و به ابزارهای تخصصی دسترسی داشته باشید.
پیشنهاد می کنم بر روی تصاویر کلیک کنید و با نرم افزارهای تخصصی حوضه چاپ و بسته بندی آشنا شوید و در صورت نیاز برای تهیه و آموزش آنها با من تماس بگیرید.
در صورت نیاز به نرم افزارهای دیگر با من تماس بگیرید.
هر سوالی درباره این موضوع دارید در قسمت کامنتها بپرسید.
در کوتاهترین زمان جواب داده خواهد شد.
درباره حمیدرضا پیوندی
متخصص چاپ افست و فلکسو، طراحی، پیش از چاپ و چاپ
نوشتههای بیشتر از حمیدرضا پیوندی10 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
ممنون از مطلب خوبتون
خواهش می کنم
🙏🙏🙏🙏
چه نرم افزاری و برای طراحی بسته بندی برای یه مبتدی پیشنهاد میکنید ؟
در مرحله اول فوتوشاپ و الستریتور در مراحل بالاتر استفاده از نرم افزارهای تخصصی و افزایش دانش جانبی چاپ و بسته بندی
عالی بود مثل همیشه
خواهش می کنم .
خوشجالم که مورد پسندتون بوده
🙏🙏🙏🙏
سلام من یک بار دو اموزش خرید نمودم خیلی آموزش های خوب ومفید بود حالا میخوام که جواب پیام که در واتساپ نوشتم بدید تا بتونم خرید کنم.
خداروشکر
در خدمتتون هستم
عالی بود سپاسگزارم
ممنون
موفق باشید🙏🙏🙏