۵ نکتهای که برای انتخاب رنگ محصول باید رعایت کنیم
انتخاب رنگ محصول یکی از موارد مهم در طراحی بسته بندی است. در این آموزش با ۵ مورد از این قوانین آشنا میشویم.
فهرست مطالب
مقدمه : انتخاب رنگ بسته بندی
هر محصول موفق دارای چندین پارامتر مهم است. بطور مثال ممکن است از ساختار متفاوب و خوبی برخوردار باشد. ویا از گرافیک جذابی برخوردار باشد.
ولی یکی از مهم ترین و موثرترین چیزهایی که یک بسته بندی را متفاوت و جذاب میکند رنگ آن است. رنگ محصول چیزی است که باعث میشود ما بعدا آن محصول را بیاد بیاوریم.
در این مقاله سعی میکنم به ۵ تا از مواردی که در انتخاب رنگ محصول باید رعایت کنیم اشاره کنم.
۱. انتخاب رنگ محصول بر اساس پرسونای مشتری
یکی مهمترین مواردی که در انتخاب رنگ یک محصول و یا بسته بندی باید رعایت کنید این است که رنگ را بر اساس پرسونای مشتریتان انتخاب کنید.
مثلا اگر مخاطب محصول شما آقایان هستند باید از رنگی استفاده کنید که مناسب این طیف باشد و یا اگر مخاطب شما بچهها هستند نباید از رنگی سنگین که برای این قشر از جامعه مناسب نیست استفاده کنید.
بنابراین همیشه با بررسی مخاطبان محصولی که در حال طراحی آن هستید از رنگی مناسب استفاده کنید.
اگر طراح هستید و میخواهید رنگ بسته بندی را قبل از چاپ بر روی متریال مورد نظرت ببینی بر روی لینک زیر کلیک کن
۲. انتخاب رنگ بسته بندی میتواند باعث تمایز شود.
معمولا رنگ محصولات در هر جایی با رنگ خاصی شناخته میشود. بطور مثال اگر خامهها در بازار ایران با رنگ صورتی دیده می شوند و یا اکثر شیرهای کم چرب با رنگ صورتی مشخص میشوند.
حالا استفاده از رنگ دیگری برای یک محصول شناخته شده با یک رنگ خاص میتواند باعث تمایز آن شود.
البته این موضوع ریسک خودش را هم دارد.
ما برندها را با رنگشان به خاطر میسپاریم.
در انتخاب رنگ دقت کنید.
۳. در انتخاب رنگ محصول به پیامی که انتقال میدهد توجه کنید
هر رنگی پیام و مفهومی دارد. بطور مثال رنگهای روشن دارای حس جوانی و آرامش هستند، درحالی که تیره همان رنگ میتواند حس سنگینی، پختگی داشته باشد و حس دیگری را به مخاطب انتقال دهد.
بنابراین در انتخاب رنگ محصول به پیام و یا حسی که این رنگ انتقال میدهد دقت کنید.
۴. در انتخاب رنگ محصول به فرهنگ و جامعه هدف دقت کنید.
هر جامعه هدفی دارای یک فرهنگ و آداب رسوم خاص خودش است. در انتخاب رنگ یک محصول توجه به فرهنگ آن جامعه باعث مورد تایید قرار گرفتن آن محصول در آن جامعه میشود.
یک محصول با یک رنگ خاص ممکن است در یک منطقه از ایران فروش بیشتری داشته باشد و یا حتی در یک منطقه از یک شهر فروش بیشتری داشته باشد.
بطور مثال رنگ صورتی رنگی زنانه است. استفاده از این رنگ در بعضی از مناطق به عنوان رنگ لباس مردانه ممکن است کاملا بد باشد ولی همان لباس در منطقه دیگری کاملا زیبا و مناسب باشد.
بنابراین حتما درباره محلی که این محصول به فروش خواهد رسید مطالعه کنید.
اگر طراح هستید و میخواهید محصولی که طراحی کردهای را به صورت سه بعدی به مشتری نمایش دهی بر روی لینک زیر کلیک کن
۵. در انتخاب رنگ لوگو و رنگ سازمانی تولید کننده میتواند بسیار مهم باشد.
هر سازمانی لوگویی دارد و هر برند یا شرکتی با رنگ خاصی شناخته میشود. بنابراین رنگ برند میتواند فضای رنگی خاصی برای محصول شما ایجاد کند.
همنشینی رنگها با رنگ برند بسیار مهم است. بعضی از برندها برای جا انداختن رنگشان مجبور هستند تا فضای زیادی از محصول را با آن رنگ پر کنند.
نتیجه گیری
بنابراین یک محصول موفق که فروش خوبی دارد حتما در انتخاب رنگ بسته بندی درست عمل کرده و از رنگ مناسبی استفاده کرده است.
درباره حمیدرضا پیوندی
متخصص چاپ افست و فلکسو، طراحی، پیش از چاپ و چاپ
نوشتههای بیشتر از حمیدرضا پیوندی
دیدگاهتان را بنویسید