مشکلات نداشتن مدیریت رنگ
مشکلات نداشتن مدیریت رنگ چیزی است که امروزه به دفعات در کارهای چاپی تجربه می کنیم. تغییر رنگ یکی از موارد مهمی است که همه روزه در کارهای چاپی می بینیم .
کاغذهای سفیدی که به اندازه کافی سفید نیستند ، لیبلی که با رنگ قرمزی که مشتری میخواسته چاپ نشده و هزاران مورد دیگر باعث می شوند که مشتریان برای قبول محصول چاپی به شرطی که نخواهند کل سفارش را برگردانند ، شروع به تخفیف گرفتن بکنند .
کل سفارش را به قیمت خیلی پایین تر از ما تحویل بگیرند. وقتی رنگها خراب می شوند مجبورمی شویم که کارها را با تخفیف بفروشیم.
این اتفاق برای چاپخانه اصلا خوب نیست ، برای همین در چاپخانه های بزرگ که سفارشات بزرگ انجام می دهند برای جلوگیری از برگشت خوردن سفارش بخشی بنام کنترل کیفیت دارند که یکی از مهمترین وظایفشان کنترل کردن رنگ در کل سفارش می باشد.
کنترل کیفیت باید رنگ را از زمان مشخص شدن در طراحی تا انتهای تولید کنترل کنند . در مراحل چاپ به دلایل مختلف رنگها تغییر میکنند بنابراین بخش کنترل کیفیت باید تغییرات رنگ را زیر نظر داشته باشد و زمانی که رنگها منحرف می شود تغییرات را تشخیص و با سرعت به محدوده قابل قبول برگردانند تا از اتلاف وقت و پول جلوگیری کنند.
از انجایی که تشخیص رنگ در انسان یک فرآیند احساسی و شخصی می باشد ، سیستم های مدیریت رنگ این وظیفه را به عهده گرفته اند و با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیکی و تکنیکی که در تولید ابزارهای اندازهگیری رنگ به وجود آمده است چاپخانه ها راحتر می توانند رنگ را از طراحی تا انتهای خط تولید در چاپخانههای کنترل کنند.
مشکلات نداشتن مدیریت رنگ
در ادامه این مقاله ، هفت جایی که تغییر رنگ در آن اتفاق می افتد را بررسی میکنیم.
۱. مرحله تعیین رنگ
رنگ مخلوطی از هنر و دانش است . ابتدا در ذهن طراح ساخته می شود سپس در نرم افزارها به شکل عددی ساخته میشود.البته طراح و صاحب برند توقع دارند رنگی که آنها انتخاب کردند پس از تولید نیز به همان شکل باقی بماند ولی متاسفانه محدودیت ها و متغییرهایی که در مسیر تولید وجود دارد باعث میشود که تغییر نکردن این رنگ بسیار سخت و پرهزینه باشد.
وقتی من در مورد یک رنگ به طور مثال قرمز صحبت میکنم شما فکر میکنید که متوجه شدهاید من در مورد چه رنگی مورد نظرم میباشد و وقتی بخواهید آن رنگ را بسازید تازه متوجه میشوید این توضیحات کافی نیست . همان طور که می دانید انسانها درک دقیقی از رنگ ندارند و آن را احساس میکنندو رنگ را دربه دلایلی مثل شرایطنوری، خطای شبکیه ،احاطه شدن با رنگ دیگر و یا مواردی دیگر به رنگ دیگری میبیند. بنابراین اگر برای مشخص کردن رنگ ،مرجع مناسبی نداشته باشید فضا را برای نارضایتی مشتری آماده گردهاید.
بنابراین برای انتخاب درست رنگ باید از ابزارهای این کار استفاده کرد . اسپکتروفوتومترها و دفترچه های پنتون نمونه هایی از این ابزارها هستند.
۲. در ارتباطات رنگی بین واحدها
حتی اگر شما بدانید در مورد رنگ باید با چه زبانی صحبت کنید بازهم نمی توان مطمئن بود که مشکلی پیش نیاید . چون ممکن است بقیه افراد این با این زبان آشنا نباشند. چه شما بخواهید کار چاپی انجام بدهید چه بخواهید رنگ لوگوی یک شرکت را برای سایت آنها مشخص کنید و چه بخواهید رنگ چاپ شده شما بر روی کاغذ با رنگ چاپ شده بر روی فیلم پلاستیکی را یکی کنید باید از سیستمی استفاده کنید که بتوانید به راحتی بین واحدهای مختلف رنگ را مشخص کنید و آنها با آن رنگ کار کنند. در دنیا سیستم های متفاوتی برای این کار وجود دارد ولی معروف ترین آن سیستم رنگ پنتون میباشد.
برای استفاده از رنگهای پنتون میتوانید از دفترچههای چاپشده پنتون که بر روی انواع کاغذ چاپ شده است استفده کنید و یا از کتابخانههای رنگ داخل نرم افزارهای گرافیکی استفاده کنید.
۳. در هنگام اندازهگیری رنگ
وقتی رنگی انتخاب می شود باید با وسایل اندازهگیری رنگ، اندازهگیری شود تا بتوان این رنگ را در مراحل تولید حفظ کرد. برای اندازهگیری رنگ ابزارهای مختلفی با برندهای مختلف در بازار موجود است ولی عملکرد آنها ممکن است کمی با هم فرق داشته باشد. دستگاههای اسپکتروفوتومتر باید به صورت دورهای کالیبره شوند تا بتوانند همیشه به دسترستی کار کنند.
وقتی شما نمونهای را اندازهگیری می کنید باید بدانید چقدر انحراف مجاز می باشد. این مقدار مجاز توسط سازمانهایی که استانداردها را مشخص می کنند تعیین میشود.
۴. در هنگام بازرسی مواد اولیه
هر چیزی مانند کاغذ و مرکب برای چاپ، گرانول ها برای تولید پلاستیک، رنگها برای تولید پارچه همگی جز مواد اولیه بحساب میآیند. همه مواد اولیه باید بازرسی شوند تا رنگ آنها در محدوده مجاز برای رنگ آن ماده اولیه باشند وگرنه آن ماده اولیه باید عودت داده شوند.
۵. وقتی برای تولید رنگ فرمول نوشته می شود.
اگر به هر دلیلی در تهیه فرمول رنگ اشتباه شود کار برای رسیدن به رنگ مورد نظر بسیار سخت خواهد شد راهی که در چاپخانه های معمولی استفاده می شود این است که کم کم از رنگ های مختلف به رنگ اولیه اضاه می کنند تا به رنگ مورد نظر برسند . این کار زمان زیادی را هدر می دهد و تولید دوباره دقیق این رنگ را بسیار سخت می کند. بنابراین در این مرحله به کمک نرم افزارهای مخصوص تهیه فرمول وبه کمک دستگاه های اندازه گیری می توانیم در وقت و هزینه صرفه جویی کنیم و از درست بودن فرمول و رنگ مان در مراحل مختلف تولید مطمئن باشیم .
۶. در تولید ( چاپ )
متغییرهای زیادی در تولید وجود دارند که باعث تغییر رنگ می شوند. بطور مثال تعویض رنگ در حین چاپ، تغییر اپراتور در شیفت های کاری، محل چاپخانه، شرایط آب و هوای چاپخانه و تعدادی ازمواردی هستند که در حین تولید می توانند باعث تغییر رنگ شوند.
۷. در حین فرآیند کنترل کیفیت
با یک کنترل کیفییت دقیق می توان مطمئن شد که رنگها در حین تولید به درستی چاپ می شوند . برای کنترل کردن کارهای چاپ شده باید رنگها را زیر نور استاندارد چک کرد . برای داشتن نور استاندارد کنار ماشین چاپ و یا در هر محلی باید از اتاقک های نور استفاده کرد.این اتاقک های می توانند نورهایی با استانداردهای مختلف برای مصارف مختلف تولید کنند.
در نهایت با درک اهمیت کنترل رنگ ها در تولید باید به فکر چاره ای باشیم . راه حل این مسایل این است که از وسایل کنترل و مدیریت رنگ استفاده کنیم و مناطق حساسی که باعث تغییر در رنگهای محصول می شود را تحت کنترل داشته باشیم .
اگر علاقهمند به بحث استانداردها و مدیریت رنگ در چاپ هستید این ویدیو رو تماشا کنید .
درباره حمیدرضا پیوندی
متخصص چاپ افست و فلکسو، طراحی، پیش از چاپ و چاپ
نوشتههای بیشتر از حمیدرضا پیوندی
دیدگاهتان را بنویسید